În secolul al
XV-lea , într-un oraş micuţ locuia o familie care avea 18 copii.
18!
Pentru
a-şi întreţine familia tatăl , bijutier de profesie era nevoit să lucreze chiar
şi 18 ore pe zi pentru a le oferi mâncare. În plus se mai ocupa şi cu orice
altceva găsea de lucru prin vecinătate.
În ciuda
condiţiei lor nevoiaşe, doi dintre copiii familiei, cei mai mari voiau să-şi
urmeze visul lor, acela de a-şi valorifica talentul pentru desen. Ei erau
conştienţi de faptul că tatăl lor nu-şi permitea să-i trimită să studieze la
Academia de la Nürenberg.
După lungi
discuţii noaptea în patul lor aglomerat cei doi au stabilit un pact. Vor da cu
banul, iar cel care va pierde va munci la mină şi va câştiga bani pentru a-l
susţine pe celălalt să studieze la Academie. Apoi după ce fratele care va
câştiga va termina Academia, după 4 ani îl va susţine pe celălalt să-şi
completeze studiile, fie prin vânzarea operelor sale, fie muncind de asemenea
la mină.
Apoi, într-o
duminică după slujba de la biserică au dat cu banul, iar Albrecht Dürer a
câştigat şi a plecat la Nürenberg. Albert a plecat în minele periculoase şi
timp de patru ani şi-a susţinut fratele cu bani. Lucrările fratelui său au
făcut imediat senzaţie. Gravurile lui, sculpturile şi pânzele cu ulei erau mai
bune decât ale multor profesori, iar
atunci când a absolvit ajunsese să câştige sume importante. Când s-a întors în
satul său familia a dat o cină pentru a-i sărbători triumfala întoarcere acasă.
După o masă lungă şi memorabilă din care n-au lipsit muzica şi râsul, Albrecht
s-a ridicat din capul mesei pentru a ţine un toast pentru cel mai iubit dintre
fraţii săi, pentru anii de sacrificiu pe care i-a îndurat pentru că el să-i
îndeplinească visul. Şi cuvintele de încheiere au fost: „Şi acum Albert, cel mai binecuvântat
frate al meu, acum e rândul tău. Acum te poţi duce la Nürenberg
să-ţi urmezi visul şi eu voi avea grijă de tine.”
Toate
capetele s+au întors cu nerăbdare spre celălalt capăt al mesei unde stătea Albert.
Lacrimile îi curgeau pe faţa palidă, iar capul plecat şi-l mişca dintr-o parte
în alta, în timp ce repeta încontinuu nu, nu, nu.
În final
Albert s-a ridicat şi şi-a şters lacrimile de pe obraji şi a privit spre figurile
care îi erau dragi. Apoi, ţinându-şi mâinile aproape de obrazul drept a spus
blând. Nu, frate, nu pot să merg la Nürenberg. Este prea târziu pentru mine.
Uite, uite ce au făcut cei 4 ani de muncă în mină mâinilor mele. Oasele de la
fiecare deget au fost strivite cel puţin o dată, iar în ultimul timp sufăr de
artrită care mi-a afectat atât de rău mâna dreaptă încât nu pot nici măcar să
ţin paharul pentru a toasta cu tine, cu atât mai mult să fac linii delicate pe
pânză, cu pensula sau creionul. Nu frate, pentru mine e prea târziu.
Mai mult de
450 ani au trecut. Până acum sute din capodopereale lui Albrecht Dürer
portrete, schiţe, desene în cărbune, gravuri etc. sunt expuse în orice muzeu
mare din lume. Cel mai ciudat lucru este că ţie îţi e familiară doar una
singură, a cărei reproducere o poţi avea acasă sau la birou.
Într-o zi,
pentru a-i aduce un omagiu lui Albert pentru tot sacrificial sau, Albrecht
Dürer i-a pictat fratelui său mâinile muncite cu palmele şi degetele subţiri
îndreptate spre cer.
Şi-a
denumit opera simplu „Mâini”, dar lumea întreagă şi-a deschis imediat inimile
spre capodopera sa şi a redenumit tributul iubirii „Mâini în rugăciune”.
Data viitoare
când vezi o copie a acestei creaţii emoţionante....
mai priveşte o odată.
Da-i
voie să-ţi amintească, dacă mai aveai nevoie că nimeni, nimeni nu reuşeşte
singur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu